تاریخچه اسباب بازی

تاریخچه اسباب بازی 

نوشته: تیم لامبرت

ترجمه و ویرایش : محمد عبابافها

اسباب بازی های اولیه

پیش از قرن بیستم، بچه ها اسباب بازی های کمی داشتند که اغلب این اسباب بازی ها بسیار نفیس بودند. علاوه بر این کودکان وقت زیادی برای بازی نداشتند.در آن زمان تعداد کمی از کودکان به مدرسه می رفتند و اغلب از کودکان انتظار می رفت تا در امورات خانه و یا بر روی زمین های کشاورزی به والدینشان کمک کنند.

کودکان مصری بازی هایی مشابه بازی های امروزی انجام می دادند.کودکان در آن زمان با اسباب بازی هایی نظیرعروسک ها، مجسمه ها و حیوانات چوبی، توپ، تیله، فرفره و استخوان های بند انگشتی(که در آن زمان به جای تاس استفاده می شد) بازی می کردند.

اسباب بازی های قدیمی مصری

در یونان باستان هنگامیکه پسران در مدرسه نبودند و دختران از کارهای خانه فارغ می شدند با یکدیگر توپ بازی می کردند.جالب است که بدانید توپ آنها مثانه باد شده خوک بود!آنها همچنین با استخوان های بند انگشتی، فرفره ها، عروسک ها،حلقه ها، اسب های چوبی چرخدار و اسب های الاکلنگی بازی می کردند.

اسباب بازی های قدیمی یونانی

کودکان رومانیایی با عروسک ها و حلقه های چوبی و یا گِلی بازی می کردند.آنها همچنین توپ بازی می کردند و یا به انجام بازی های رومیزی(تاس و مهره)می پرداختند که در حین این بازی ها از استخوان های کوچک حیوانات به عنوان تاس بهره می بردند.

اسباب بازی های قدیمی رومانیاییاسباب بازی ها در گذر قرن ها تغییراتی یافته اند.در قرن شانزدهم کودکان هنوز با عروسک های چوبی بازی می کردند. در لندن به این عروسک های چوبی لقب فرزندان بارتولوم را داده بودند زیرا این عروسک ها در نمایشگاهی به نام بارتولوم فروخته می شدند. این کودکان انگلیسی به بازی گوی و کاسه هم علاقه مند بودند. در این بازی یک گوی با یک نخ به انتهای دسته چوبی ای وصل بود که در بالای آن کاسه کوچکی قرار داشت و کودکان باید با چرخاندن گوی آن را به داخل کاسه می انداختند.البته نوع دیگری از این بازی نیز وجود داشت که به جای کاسه توپ باید داخل حلقه می افتاد.

خرید اسباب بازی از سایت فراویترین-کلیک نمایید!

اسباب بازی ها در دوره انقلاب صنعتی

با وقوع انقلاب صنعتی این امکان بوجود آمد که اسباب بازی ها بصورت عمده تولید شده و به تدریج قیمت آنها کاهش یابد.

‘جان اسپیلزبری’ اولین پازل را در سال 1767 ساخت.او تمایل داشت تا از طریق تقسیم نقشه جغرافیایی به تکه های کوچکتر به آموزش جغرافیا بپردازد و بزودی این اقدام او تبدیل به سرگرمی برای مردم گشت.

جان اسپیلزبری مخترع اولین پازل

کالیدوسکوپ(زیبابین) در سال 1816 توسط ‘دیوید بروستر’ اختراع گردید. کالیدوسکوپ  وسیله‌ای است شامل آینه های دوار و اشیای رنگی و نامتصل مثل تیله، مهره، خرده‌ شیشه و تکه های کاغذ رنگی که بازتاب نور به آن‌ها الگوهای رنگارنگ زیبایی را پدید می‌آورد.

کالیدوسکوپ دیوید بروستر

فیلسوف ‘جان لاک’ در سال 1693 بیان کرد  که “اسباب بازی های همراه با تاس” که بر روی صفحه آن بازی ها حروفی نوشته شده است به یادگیری حروف الفبا به کودکان کمک می کند. در سال 1882، ‘آدلین ویتنی’ بلوک های حروف الفبا را اختراع کرد.

بلوک حروف الفبا آدلین ویتنی

در قرن نوزدهم، دختران طبقه متوسط با عروسکهای چوبی یا چینی بازی می کردند.آنها همچنین خانه و مغازه های ماکت و عروسکی داشتند و طناب بازی می کردند.پسران در آن زمان تیله بازی می کردند و یا با سربازان و قایق ها و قطارهای اسباب بازی به بازی می پرداختند.(جالب است که بدانید در آن زمان قطارهای اسباب بازی متحرکی وجود داشتند که سوخت موتور آنها از مشروبات الکلی بود!).در این زمان حتی کودکان فقیر نیز تعداد محدودی اسباب بازی داشتند و یا مجبور بودند خودشان اسباب بازی برای خود بسازند.

بچه های خانواده های ثروتمند در قرن نوزدهم با اسب های الاکلنگی و اسباب بازی های کوکی نظیر حیوانات متحرک بازی می کردند.در این دوران قطارهای کوکی نیز مورد توجه عموم واقع شدند.

از دیگر اسباب بازیهای اختراع شده در این دوران اسباب بازی ای به نام “دلقک در جعبه” بود.این اسباب بازی شامل یک جعبه بود که معمولا دلقکی عروسکی درون آن قرار داشت. با باز شدن در جعبه این دلقک توسط فنری که در زیر آن قرار داشت به بیرون پرت می شد و گاها آهنگی شروعی به نواخته شدن می کرد.

اسباب بازی های ساده ای نظیر فرفره در این دوران مورد اقبال عموم قرار گرفت.کودکان با حلقه ها و استخوان های بند انگشتی بازی می کردند.دیگر بازی اختراع شده در این دوران بازی ای بود به نام “برداشتن تکه چوب” که در این بازی تکه چوب های مدادی شکل با رنگ های مختلف و بصورت درهم بر روی هم قرار می گرفتند و هر نفر باید چوب رنگی مربوط به خود را بر می داشت و مواظب بود تا سایر چوب ها نریزد.

در روزهای یکشنبه بازی ها شکل و رنگ مذهبی به خود می گرفت. مثلا کودکان حیوانات چوبی را سوار بر کشتی می کرند و با آن کشتی نوح درست می کردند.

کودکان همچنین نمایش های خیمه شب بازی و عروسک گردانی را دوست داشتند.در این دوران وسیله ای به نام فانوس جادویی اختراع شد که مانند یک پروژکتور، تصاویر نقاشی شده یا عکس‌های ثبت شده را به وسیله یک منبع نور مصنوعی بر روی پرده به نمایش می‌گذاشت. این وسیله در قرن ۱۷ و احتمالاً توسط یک کشیش آلمانی به نام ‘آتاناسیوس کرشر’ ظهور کرد و جنبه‌ای سرگرمی برای کودکان داشت.

بازدید از فروشگاه اسباب بازی فراویترین-کلیک نمایید!

اسباب بازی ها در قرن بیستم

با شروع قرن بیستم اسباب بازی های جدید بسیاری بوجود آمدند. خمیر بازی در سال 1897 توسط ‘ویلیام هاربورت’ اختراع شد و عرضه تجاری آن از سال 1900 آغاز گردید.

در همان سال ها ‘فرانک هورنبی’ یک اسباب بازی به نام “مکانو” را اختراع کرد. این اسباب بازی به نوعی اولین لگو ساخته شده در جهان بود.در این اسباب بازی قطعات فلزی و پلاستیکی متعددی وجود داشت که با پیچ و مهره به هم متصل می شدند و بدین وسیله کودکان می توانستند وسایل مکانیکی و متحرک را شبیه سازی کنند.

عروسک های پولیشی که بسیار نرم و لطیف بودند نیز در اوایل قرن بیستم فراگیر شدند که از میان آنها می توان به خرس عروسکی(تدی) اشاره کرد.

در طول جنگ جهانی دوم اغلب کارخانه های اسباب بازی سازی رویکرد تولیدی خود را تغییر داده و به تولید محصولات جنگی پرداختند.

در اواخر قرن بیستم اسباب بازی های پلاستیکی و فلزی که تا قبل از آن فقط در اختیار قشر مرفه جامعه بودند، بیشتر تولید گردیده و لذا ارزان تر شده و در دسترس عموم قرار گرفتند. اتوموبیل ها و قطارهای فلزی این دوران بسیار زیبا بودند.

اسباب بازی های پلاستیکی و فلزی قرن 1بیستم -

در دهه 1950 لگو ها از جمله اسباب بازی های مورد توجه کودکان بودند.

لگوهای اولیه

در سال 1952 اسباب بازی “آقای سیب زمینی” اختراع گردید که یک سیب زمینی پلاستیکی به شکل چهره انسان بود که اجزای مختلف صورت آن قابل تغییر بود.

آقای سیب زمینی

اولین اسکیت بورد ها در سال 1958 اختراع شدند.

اسکیت بوردهای اولیه

عروسک های باربی در سال 1959 و سرباز متحرک و کوکی در سال 1966 اختراع گردیدند.

سیر تحول عروسک 1باربی

در اوایل دهه 1970 توپ های بزرگ لاستیکی اختراع گردید.

در همین سال ها تق تقه بوجود آمد که نوعی اسباب بود که از دو گوی و یک ریسمان ساخته شده بود. ظاهر این وسیله بازی، شبیه به یک سلاح جنگی آرژانتینی است. گوی‌های متصل به ریسمان بر اثر حرکت دست، بر خلاف جهت هم‌دیگر حرکت کرده و با برخورد به هم صدا تولید می‌کنند.

در اوخر قرن بیستم و با پیشرفت علوم کامپیوتری و دیجیتال، بازی های کامپیوتری و دیجیتال روانه بازار گردیدند.از جمله این بازی ها می توان به آتاری دستی، آتاری تلویزیونی، میکرو، سگا، پلی استیشن و… اشاره کرد.بازی های دیجیتال در طول قرن بیستم به سرعت ارتقاء یافته و سهم بزرگی از بازار بازی را به خود اختصاص دادند.

بزن بریم اسباب بازی بخریم-کلیک نمایید!



ترجمه و ویرایش:محمد عبابافها

ویرایش:بهار 1398

بهره برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.کلیه حقوق این نوشته متعلق به سایت فراویترین به مدیریت محمد عبابافها می باشد. 



منابع:

 A BRIEF HISTORY OF TOYS; By Tim Lambert; Last revised 2019

translate by Mohammad Ababafha

 

 

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.